Column Broodtrommeldilemma’s

 | Natudis nieuws

Om goed te kunnen leren is een voedzaam ontbijt essentieel, want je wilt natuurlijk voorkomen dat je kind halverwege de ochtend alweer grijpt naar snelle suikers. Een ontbijt met veel vezels is daarom erg belangrijk. Haver is rijk aan vezels, maar er zijn verschillende typen vezels. Het mooie aan haver is dat het zowel vezels bevat die zorgen voor verzadiging als vezels die een voedingsbron zijn voor darmbacteriën. En in vergelijking met een boterham bevat haver een stuk minder gluten. Haver bevat van nature zelfs helemaal geen gluten. Wel wordt haver vaak geteeld en verwerkt in een omgeving waar ook producten met gluten worden verwerkt. Neem bij een extreme overgevoeligheid als coeliakie een gegarandeerd glutenvrije variant.
Let bij het kopen van havermout op de kooktijd. Hoe langer de kooktijd, hoe minder de haver in de fabriek bewerkt is geweest. Dit soort havermout vind je doorgaans niet bij supermarkten, maar wel bij natuurwinkels. Hier vind je ook havervlokken. Deze zijn het minst bewerkt. Bovendien ben je bij biologische haver ervan verzekerd dat er geen resten van bestrijdingsmiddelen meer op de haver zitten en is de haverplant niet grootgebracht met kunstmest. Haver van Meesters van de Halm komt voornamelijk van Nederlandse biologische akkerbouwers en heeft dus een zo klein mogelijke footprint. De haver wordt voor het pletten geweekt. Dit zorgt ervoor dat het schadelijke fytinezuur in haver inactief wordt. Havermout hoeft niet alleen als pap gegeten te worden. Wat dacht je van zelfgemaakte havermueslibollen, verse granola, havermoutpannenkoeken of pindakaas havermout bites? Ook leuk om mee te geven in de broodtrommel. Meesters van de Halm heeft alle recepten voor je verzameld en er zelfs een handige app voor ontwikkeld samen met Havermoutje (www.meestersvandehalm.nl). Ik word er helemaal enthousiast van! Hopelijk jij ook.

Pindakaas havermout bites (20 stuks)
Ingrediënten: • 160 gram pindakaas • 85 gram havermout • 60 gram gebroken lijnzaad • 80 gram pure chocolade in stukjes • 2 el honing
Bereidingswijze: 1. Doe alle afgewogen ingrediënten in een kom en meng goed, zet 15 minuten in de koelkast zodat je er beter bolletjes van kunt maken.
2. Maak van het mengsel kleine bolletjes en bewaar deze tot gebruik in de koelkast (1 week houdbaar)

Christianne de Kort
Medewerker Kwaliteit en Voorlichting Nat

« Nieuws overzicht